Jacqueline Wolthuis

Echtpaar zet stichting op voor huisvesting van hun autistische zoon

Jongvolwassenen met een beperking die samen kunnen leven met mensen zonder beperking; dat is wat Stichting MUS wil.

Johan Boonekamp wil met zijn stichting een woonvoorziening voor hen opzetten. Hij krijgt vanuit allerlei hoeken hulp om het idee te kunnen realiseren.

Johan en zijn vrouw Marina hebben een zoon, Thijs, met een verstandelijke beperking en autisme. Twee jaar geleden, toen hij 16 was, vroegen zij zich af hoe dat straks moet als hij uit huis wil. ,,Als ouder heb je eigenlijk maar twee zorgen voor je kind: hoe kan hij zelfstandig leven en hoe kan hij gaan werken. Het is een best heftig besef dat je al aan de toekomst gaat denken, terwijl je, zeker met kinderen met een beperking, juist heel erg van dag tot dag leeft.”

De ouders merkten dat bij heel veel jongeren die wonen op een plek waar zorg wordt verleend, de zorgorganisatie bepaalt hoe je woont. ,,Dat iedereen bijvoorbeeld om acht uur moet ontbijten. Als jij langer in je bed wilt liggen, heb je pech, je moet er gewoon uit. Of dat een vriendinnetje niet zomaar kan blijven slapen.”

Uitdaging

Het doel werd om een woonvoorziening voor jongvolwassenen met een beperking te maken waarbij zij kunnen wonen op de manier dat zij dat zelf willen; gemengd met mensen zonder beperking en in een gewone wijk. ,,We willen geen concentratie van mensen waar iets mee is, dan staan ze naast de maatschappij, terwijl ze juist in de maatschappij moeten staan. Het is best een uitdaging. Hoe kun je het zo organiseren dat iemand die in een rolstoel zit, kan wonen naast iemand met autisme en dat ze allebei de zorg die ze nodig hebben, kunnen krijgen?”

Toen zijn ze in gesprek gegaan met de gemeente en andere ouders die zich hier druk om maakten en uiteindelijk is Stichting MUS ontstaan, wat staat voor Maatschappelijk, Uniek en Sociaal. ,,We hebben subsidie gekregen om een projectleider aan te stellen. Ook krijgen we veel support van buitenaf. We wonnen het beste sociale idee van de gemeente Leerdam met 6490 stemmen. We gaan een rally door Europa doen om geld op te halen. En er is een schrijfster die ons volgt om een boek te maken met korte verhalen.”

Interesse

Er zijn nu zeventien jongeren met ouders in het vizier die interesse hebben. ,,Het is ons ook gelukt om meerdere toekomstige bewoners bij de bijeenkomsten waar we overleggen te krijgen. Wij vragen aan de jongvolwassenen zelf waar ze behoefte aan hebben. Dat is wel heel ingewikkeld. Hoe ga je het gesprek aan met iemand met een beperking over hoe diegene wil wonen? Met mijn zoon kan ik dat gesprek prima voeren, hij is heel sociaal, maar bij anderen is dat soms wel moeilijk.”

De stichting is nu nog volop bezig met het onderzoeken van de haalbaarheid van dit plan. Hoe het er fysiek uit gaat zien, weet ze nog niet precies. Vanaf november zal er een plek gezocht worden.

Bron: Algemeen Dagblad – Marel van Andel