Stichting MUS tekende een overeenkomst met Stichting Prisma/Fittin.

LEERDAM • Met champagne en een aantal toespraken is vorige week vrijdag een begin gemaakt voor de bouw van het woon-zorgcomplex Kristalstaete aan de Keramieklaan in de nieuwbouwwijk Broekgraaf in Leerdam. In april wordt de eerste paal geslagen en in de zomer van 2025 zal, als alles voorspoedig verloopt, het woon-zorgcomplex opgeleverd worden.

De plannen voor het complex zijn ontwikkeld door Gerrit Kock van Kristalstate BV in samenwerking met huisarts Christine Noppe van huisartsenpraktijk De Wiel. Het complex wordt gebouwd door Bouwbedrijf Kreeft BV uit Ede. In het gebouw komen 50 appartementen waarvan er 18 bestemd zijn voor MUS (Maatschappelijk, Uniek en Sociaal).

Ook krijgen de MUS-bewoners de beschikking over een gezamenlijke woonkamer. De overige 34 appartementen worden door Kleurrijk Wonen verhuurd. Directeur Tjapko van Dalen vertelt dat er een aantal in de sociale sector en een aantal in de middensector worden verhuurd. Op de begane grond komt een gezondheidscentrum van 900 vierkante meter.

Opgelucht ademhalen
Aan de komst van het woon-zorgcomplex is een hele geschiedenis vooraf gegaan. Alle belanghebbenden zijn dan ook zeer opgelucht dat er nu eindelijk, na vijf jaar van plannen maken en heel veel overleggen met de gemeente en zorgverleners, begonnen wordt met de bouw.

Ook de mensen van Stichting MUS – dit is een stichting van ouders die al heel lang bezig zijn om een geschikte woonruimte te vinden voor hun kinderen – kunnen nu opgelucht ademhalen. Vijf jaar geleden nam de stichting het initiatief voor dit wooncomplex dat bestemd is voor jong volwassenen met een zorgvraag.

‘Eindelijk is het zover’
Mede-initiatiefnemer en bestuurder Johan Boonenkamp vertelt: ”Eindelijk is het zover. Dit complex geeft een antwoord op vraag en noodzaak. We hebben de afgelopen jaren veel hobbels moeten overwinnen, maar het is zó belangrijk dat dit wooncomplex er in Leerdam komt. Het kan toch niet zo zijn dat je Leerdammer bent en bij een hulpvraag niet in Leerdam kan wonen, maar bijvoorbeeld naar Tilburg moet verhuizen?”

“Als dit complex klaar is kunnen jongvolwassenen met een hulpvraag veilig met elkaar wonen op een plek midden in de samenleving. Niet weggestopt, zoals zo vaak gebeurd, maar gewoon dichtbij alle voorzieningen die ook voor deze jongvolwassenen zo belangrijk zijn.”

“Wij ouders zijn allemaal erg blij dat onze kinderen nu kunnen gaan wonen in een volwaardig appartement. Als ze hulp nodig hebben, kunnen ze die 24 uur per dag krijgen. Dit is zeer belangrijk als de ouders wegvallen.” Tijdens de startbijeenkomst is door MUS een overeenkomst met vertegenwoordigers van de Stichting Prisma/Fittin getekend. Deze organisatie verleent 24 uur per dag de zorg aan de toekomstige MUS bewoners.

Uitgebreid gezondheidscentrum
Maar niet alleen Stichting Mus is zeer blij dat de bouw nu gaat beginnen. Ook Christina Noppe, van huisartsenpraktijk De Wiel kan opgelucht ademhalen. Sinds het begin is zij zeer nauw betrokken bij de ontwikkeling van dit woon-zorgcomplex, omdat zij al jaren op zoek is naar geschikte huisvesting in de wijk Broekgraaf. Vooruitlopend op een vast en nieuw onderkomen heeft zij een aantal jaren geleden haar praktijk geopend in hetkleurrijke noodgebouw aan de Kristallaan.

Maar omdat er steeds meer mensen in de wijk komen wonen en haar praktijk steeds drukker wordt bezocht is het zeer belangrijk dat haar praktijk een goed en modern onderkomen krijgt.

Met de bouw van dit complex krijgt de wijk sowieso een zeer uitgebreid gezondheidscentrum, want naast de huisartsenpraktijk De Wiel komt in de plint van het gebouw ook een BENU apotheek, PodoRondom podotherapeuten, Buurtzorg, fysio Hensen, en de Verloskundigenpraktijk Leerdam. Verloskundige Herma van der Kamp hoopt dat zij over twee jaar haar 40-jarig jubileum als verloskundige in haar nieuwe praktijkruimte kan vieren.

Ook de gemeente is, volgens wethouder Teus Meijdam, zeer blij met de komst van dit woon-zorgcentrum.

Het hele artikel is te vinden in Het Kontakt

Stichting MUS tekende een overeenkomst met Stichting Prisma/Fittin.